Studio Nea

Studio Nea
Studio Nea

fredag 11 mars 2011

Om fotokonst

Igår såg jag antikmagasinet när de diskuterade fotokonst. Det var ganska intressant. Idag gick jag till biblioteket och lånade två Anders Petersen böcker och en J H Engström bok. Nu ska jag utbilda mig i konstfoto... När jag lyssnade på J H Engström här om helgen pratade han om hur mycket det hade hjälpt honom att titta i massor av fotoböcker, att det varit den bästa skolan. När han pratade om sina bilder fick jag en viss förståelse för det. De ligger ju på miltals avstånd från de bilder jag tar till vardags, som mitt jobb. De ligger också långt ifrån de bilder jag vill ta. Efter dagens studier av kända nutida svenska fotografer kan jag inte säga att beundrar det. Varför måste det vara snusk, sex, droger och missär? Kvinnorna verkar alla vara prostituerade och männen missbrukare, någon kan bara vara fet eller gamal. Jag förespråkar inte alls att man ska ha vackra modeller, men att ta något obehagligt, snuskigt och så gära det snuskigare, fulare, äckligare, det kallar jag inte konst. Gubbkonst kanske. Ingen skönhet, ingen glädje, inte ens hopp. Och så otroligt manligt. Närhet, kallar de det. Inte min smak.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar