Studio Nea

Studio Nea
Studio Nea

måndag 20 december 2010

Inte världens bästa måndag morgon...

Fick min måndag morgon förstörd av ett otrevligt mail. Det var inte ens en missnöjd kund, utan en missnöjd inte-kund. En missnöjd kund är inte roligt, men det kan gå att lösa, gottgöra, be om ursäkt. En missnöjd inte-kund som bara är en otrevlig människa med en dålig inställning till omvärlden kan man inte så lätt försvara sig mot.

För ett anal år sedan jobbade jag på ett museum. Just den här dagen stod jag och vaktade en tavla, ett mycket tråkigt jobb. Men samtidigt svarade jag självklart på besökares frågor i den mån jag kunde. En av besökarna den dagen var för övrigt Lasse Åberg.
En kvinna kom fram till mig med ett klagomål. Jag förklarade för henne varför det var så, som hon inte tyckte att det skulle vara. Hon var mycket otrevlig och blev sur över att jag svarade som jag gjorde. Sakligt ansåg jag, uppkäftigt ansåg hon tydligen för hon fortsatte sitt besök på museet och efter en lång stund kom hon tillbaka till mig och talade om att jag inte skulle vara uppkäftig. Det var tydligt att hon gått och grubblat på saken hela besöket. Det var ju beklagligt, men hon hade inställningen att jag stor där för att ta skit, att hon kunde behandla mig hur som helst, jag var en anställd som skulle serva henne.

Kanske är det samma människa. Tyvärr kan det inte vara det, damen på museet var pensionär, inte-kunden är inte det. Men de är ju samma tragiska personligheter.

Så du som skrev det där otrevliga mailet, tänk dig för innan du sårar någon, vi är alla människor,  det skadar inte att behandla varandra väl. Läs Tina Thörner. Gör någon glad istället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar