Studio Nea

Studio Nea
Studio Nea

torsdag 13 januari 2011

Mitt pris

Svenska Fotografers Förbund rekommenderar att man tar 1500 kr i timmen för fotografering, urval och bildbehandling. Det låter mycket för en del. Alla kan ju ta bilder. De flesta kan till och med ta bra bilder. Varför ska man anlita en fotograf egentligen? Jo, en fotograf tar bilder med en tanke.
En fotograf är mer än en fotograf. En fotograf kan bilder. En fotograf tar hänsyn till sammanhanget där bilden ska användas, hur bilden ska placeras i en layout på nätet eller i tryck. En fotograf ser till att fokus kommer på rätt plats, inte på bakgrunden, om nu inte det är baktanken.
En bild säger mer än 1000 ord. Ändå använder företag ofta 1000-tals kronor på web-design och grafisk design. Och så lägger designern in några häftiga bilder som hittas i ett arkiv eller gratis på nätet. Bilder som säger något annat än resten av sidan, eller ingenting alls.
En fotograf är medveten om bildens innehåll, bildens budskap, bildens syfte. När en bild tar den plats som 1000 ord skulle kunna ta, är det viktigt att den faktiskt säger något. Något som förstärker budskapet.
Egentligen kanske jag borde kalla mig för "bild-konsult". Jag kan bilder och det är den kunskapen du köper när du anlitar mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar